Medlemsregister

 

Medlemsregistret finns tillgängligt på adressen: https://sipf.kanslietonline.se.

SIPF har lagt ut hanteringen av medlemsregistret till Kansliet AB, som även sköter faktureringen av medlemsavgiften.

Varje medlem ska ha fått ett mejl med aktiveringsinstruktioner inklusive nya inloggningsuppgifter den 17 december 2018. Följ dessa instruktioner för att aktivera medlemskontot och därefter säkerställa att alla uppgifter är korrekta.

Om man inte fått detta mejl har det antagligen fastnat i ett skräppostfilter eller inte kommit fram pga felaktig epostadress i registret.

 

Frågor och svar om medlemsregistret:

Frågor om medlemskapet:

Hur man blir medlem eller om man vill avsluta sitt medlemsskap, läs mer på https://sipf.se/medlemskap 

Glömt lösenord:

Har man glömt sitt lösenord kan man begära nytt via länken "Glömt lösenordet?" vid inloggningen. Observera denna funktion kräver att man har tillgång till den epostadress som finns sparad i registret. Har du bytt epostadress och inte längre kommer åt din gamla, kontakta webbmaster på info@sipf.se .

Fel födelsedag:

Har man inte korrigerat sin födelsedag vid aktiveringen av sitt konto, ange första januari och födelseåret.

Fakturabetalning:

Betalning av fakturor kan göras genom:

  • "Traditionell betalning", dvs genom att göra en överföring till vårt bankgiro.
  • Onlinebetalning, dvs med kort eller Swish.

För att använda onlinebetalning, logga in och gå till "Mina sidor" och klicka på fliken "Fakturor". Här ser du dina samtliga fakturor och dess aktuella status. För obetalda fakturor finns en unik länk som leder till onlinebetalning för den aktuella fakturan. 

Fakturastatus:

Det är ett manuellt arbete för oss att hämta uppgifterna från banken och sedan ladda in dessa uppgifter i Medlemsregistret. Nu när vi har OCR på våra fakturor minskar risken att vi missar att bocka av en betald faktura. Skulle det dessutom saknas eller vara felaktig OCR på betalningen, är det ytterligare en manuell process att koppla samman den mottagna betalningen med korrekt faktura. Det kommer således att finnas en fördröjning från det att betalningen utförs tills att fakturastatusen för respektive medlem är uppdaterad i registret. 

Vid onlinebetalning med kort eller Swish, uppdateras betalstatus direkt av systemet vid korrekt utförd betalning.

Fel uppgifter på fakturan:

Om du har felaktiga uppgifter, tex fakturaadress, på fakturan. Logga in och uppdatera den felaktiga informationen, tex fältet Fakturaadresser.
Du hittar dina uppgifter under Mitt konto -> Inställningar, bläddra sedan nedåt på sidan för att hitta all information som behöver uppdateras.

Instruktioner specifikt för Fakturaadress:

  1. Välj inställningar i menyn på höger sida.
  2. Scrolla ner till fältet fakturaadress och ange på raden för företagsnamn även ditt namn:
    XXXX AB Attn. Kalle Karlsson" (samt relevant fakturaadress)
  3. Scrolla längs ner och klicka på "Spara mina inställningar"
  4. Gå tillbaka till sidan "Sammanfattning" och välj fliken "Fakturor"
  5. Nu kan den aktuella fakturan skrivas ut med uppdaterade uppgifter.


Din faktura kommer att uppdateras automatiskt med de ny uppgifterna.
Fakturan kan laddas ner igen från din personliga startsida från fliken Mina fakturor (https://sipf.kanslietonline.se/mitt-konto/sammanfattning/ ).

Samlingsfaktura

Vi kan inte sammanställa en gemensam faktura för samtliga medlemmar på samma företag, en s.k. samlingsfaktura. Varje medlem kommer att få sin egen faktura.

Skicka fakturan till en annan adress/mottagare

Du kan ange en annan epostadress än din egen dit fakturan ska skickas. Detta kan vara bra i det fall er arbetsgivare använder en tjänst för hantering av leverantörsfakturor. Ett blankt email med fakturan bifogad skickas då till den angivna adressen. Fältet för denna epostadress finns i rutan där du anger fakturaadress. Logga in, Mitt konto -> Inställningar -> Fakturaadresser, redigera .

Vad är det för skillnad på arbetsgivare och fakturaadress? 

Många företag vill att fakturor ska ställas ut på en specifik juridisk person/entitet inom koncernen eller på ett annat företag som sköter ekonomin/fakturahantering. För att kunna särskilja vem som är arbetsgivare respektive den som administrerar fakturor behöver vi ha två olika uppgifter.

Varför bostadsadress?

Medlemskapet i SIPF är personligt, dvs det är du som person som är medlem. Inte din arbetsgivare. 

Får du inget utskick per epost?

Säkerställ att du har Nyhetsbrev ifyllt i din medlemsprofil. Om du har valt bort nyhetsbrev kommer du inte att få något utskick, som inbjudan till föreningsmöten. Får du ändå inte några utskick kan det bero på att många företag har hårda filtreringar i sina epostsystem och att utskicken därför stoppas på vägen. Prova att använda din privata epostadress istället.

Hur registrerar jag mig som ny medlem?

  1. Gå till https://sipf.kanslietonline.se/ och klicka på Skapa konto i övre högre hörnet.
  2. Fyll i formuläret
  3. Du kommer att få ett aktiveringsmail, följ instruktionerna i det för att aktivera ditt konto.
  4. Logga in på ditt konto och ange både dina faktureringsuppgifter och din arbetsgivare.

Observera att många företag har hårda krav på att fakturor är korrekt utformade. Varje företag har sina egna regler. Du som medlem är ansvarig för att din faktura är korrekt enligt din arbetsgivares krav. Se tips ovan för hur du kan anpassa just din faktura för att få den godkänd av din ekonomiavdelning.