Medlemsregister

 

Medlemsregistret finns tillgängligt på adressen: https://sipf.kanslietonline.se.

SIPF har lagt ut hanteringen av medlemsregistret till Kansliet AB, som även sköter faktureringen av medlemsavgiften.

Varje medlem ska ha fått ett mejl med aktiveringsinstruktioner inklusive nya inloggningsuppgifter den 17 december 2018. Följ dessa instruktioner för att aktivera medlemskontot och därefter säkerställa att alla uppgifter är korrekta.

Om man inte fått detta mejl har det antagligen fastnat i ett skräppostfilter eller inte kommit fram pga felaktig epostadress i registret.

 

Frågor och svar om medlemsregistret:

Frågor om medlemskapet:

Hur man blir medlem eller om man vill avsluta sitt medlemsskap, läs mer på https://sipf.se/medlemskap 

Glömt lösenord:

Har man glömt sitt lösenord kan man begära nytt via länken "Glömt lösenordet?" vid inloggningen. Observera denna funktion kräver att man har tillgång till den epostadress som finns sparad i registret. Har du bytt epostadress och inte längre kommer åt din gamla, kontakta webbmaster på info@sipf.se .

Fel födelsedag:

Har man inte korrigerat sin födelsedag vid aktiveringen av sitt konto, ange första januari och födelseåret.

Fakturastatus:

Det är ett manuellt arbete för oss att hämta uppgifterna från banken och ladda in uppgifterna i vårt system. Nu när vi har OCR på våra fakturor minskar risken att vi missar att bocka av en betald faktura. Det kommer således att finnas en fördröjning från det att betalningen sker tills att fakturastatusen för varje medlem är uppdaterad.

Fel uppgifter på fakturan:

Om du har felaktiga uppgifter, tex fakturaadress, på fakturan. Logga in och uppdatera den felaktiga informationen, tex fältet Fakturaadresser.

Instruktioner specifikt för Fakturaadress:

  1. Välj inställningar i menyn på höger sida.
  2. Scrolla ner till fältet fakturaadress och ange på raden för företagsnamn även ditt namn:
    XXXX AB Attn. Kalle Karlsson" (samt relevant fakturaadress)
  3. Scrolla längs ner och klicka på "Spara mina inställningar"
  4. Gå tillbaka till sidan "Sammanfattning" och välj fliken "Fakturor"
  5. Nu kan den aktuella fakturan skrivas ut med uppdaterade uppgifter.


Din faktura kommer att uppdateras automatiskt med de ny uppgifterna.
Fakturan kan laddas ner igen från din personliga startsida från fliken Mina fakturor (https://sipf.kanslietonline.se/mitt-konto/sammanfattning/ ).

Samlingsfaktura

Vi kan inte sammanställa en gemensam faktura för samtliga medlemmar på samma företag, en s.k. samlingsfaktura. Varje medlem kommer att få sin egen faktura.

Skicka fakturan till en annan adress/mottagare

Nyhet 2020: Du kan ange en annan epostadress än din egen dit fakturan ska skickas. Detta kan vara bra om ni använder en tjänst för hantering av leverantörsfakturor. Ett blankt mail med fakturan bilagd skickas då till den här adressen. Fältet för denna epostadress finns i rutan där du anger fakturaadress. Logga in, Mitt konto -> Inställningar -> Fakturaadresser, redigera .

Vi kan inte skicka fakturor till någon annan adress än den epostadress som varje medlem har angivit i sina uppgifter hos KanslietOnline, mao har vi inte möjlighet att anpassa fakturautskick till olika företags interna eller externa ("outsourcade") faktureringsrutiner.

Varför bostadsadress?

Medlemsskapet i SIPF är personligt, dvs det är du som person som är medlem. Inte din arbetsgivare. 

Vad är det för skillnad på arbetsgivare och fakturaadress? 

Många företag vill att fakturor ska ställas ut på en specifik juridisk person/entitet inom koncernen eller på ett annat företag som sköter ekonomin/fakturahantering. För att kunna särskilja vem som är arbetsgivare respektive den som administrerar fakturor behöver vi ha två olika uppgifter.